داروی درمان نقرس بر بیماری کلیوی مرتبط با دیابت موثر نبود

3 ژوئیه 2020 - دارویی که محققان فکر می کردند ممکن است به کند شدن پیشرفت بیماری مزمن کلیوی (CKD) کمک کند، به آن اندازه که امیدوار بودند، مؤثر نبود. داروی آلوپورینول(Allopurinol)، معمولاً برای معالجه نقرس تجویز می شود، که یک بیماری التهابی ناشی از اسید اوریک اضافی در خون است.از آنجایی که بین بیماری کلیوی در دیابت نوع 1 و افزایش مقدار اسید اوریک ارتباطی وجود دارد، محققان معتقد بودند که این دارو ممکن است به کند شدن پیشرفت بیماری کلیوی کمک کند.

آنها از 530 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 و بیماری کلیوی زودهنگام تا متوسط ​​ برای مطالعه ی "جلوگیری از از دست دادن زودرس کلیه ها در دیابت(PERL)"  ثبت نام کردند.

با این حال، نتایج منتشر شده در ژورنال پزشکی نیوانگلند نشان داد که این دارو مزایای بالینی مورد انتظار محققان را برآورده نمی کند.

محقق اصلی این تحقیق، دکتر Alessandro Doria ، از بخش ژنتیک و اپیدمیولوژی مرکز دیابت جاسلین، گفت: این نتیجه ای نیست که ما می خواستیم، اما به یک سوال علمی مهم پاسخ می دهد.

محققان در طی آزمایشات، عملکرد کلیه ها را با استفاده از سرعت فیلتراسیون گلومرولی (GFR) اندازه گیری کردند، GFR مشخص می کند که چه میزان خون در هر دقیقه توسط کلیه ها فیلتر می شود. GFR با پیشرفت بیماری کلیوی افت می کند. در طی مدت سه سال درمان با داروی آلوپورینول در این پروژه، سطح اسید اوریک بیماران شرکت کننده، 35 درصد کاهش یافت. اما با وجود این کاهش بسیار خوب در غلظت اسید اوریک خون، محققان هیچ تأثیر مثبتی از این دارو بر GFR بیماران مشاهده نکردند.

آزمایش دوم که توسط محققان استرالیایی بر روی افرادی که از مراحل مختلف بیماری کلیوی رنج می برند، انجام شد نیز نتایج مشابهی داشت.

اگرچه نتایج ناامید کننده بود، اما محققان جاسلین در حال ادامه ی تحقیق بر روی روش های درمانی دیگر برای کند کردن پیشرفت بیماری کلیوی مرتبط با دیابت هستند.

دکتر دوریا افزود: مطالعه ی PERL یک نمونه از استفاده از اپیدمیولوژی برای یافتن اهداف درمانی، و سپس طراحی یک مطالعه برای ترجمه ی یافته های آن و سعی در یافتن مداخلات جدید بود. در این مورد، این روش موثر نبود. اما دقیقاً به همین دلیل است که ما مطالعات اپیدمیولوژیک را انجام می دهیم، و به این ترتیب درک علمی خود را پیشرفت می بخشیم.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/jul/gout-treatment-not-effective-on-diabetes-related-kidney-disease.html